Berga föräldraförening

Berga föräldraförening söker fler aktiva

Vi behöver bli fler föräldrar som vill vara med i föreningen, bland annat för att kunna driva Bergadagen vidare. Vi ordnar även och finansierar de traditionsenliga rosorna till avgångsklasserna. Är du intresserad av att veta mer hör gärna av dig till:

Susanna Eriksson Dahlberg
susanna.eriksson@scoopitmedia.se

Ulrika Jansson
ulrika@klintberg.se

Om föreningen

Berga föräldraförening är en fristående förening som jobbar för att förbättra saker i vår skola. Föreningen är till för alla elever och föräldrar på Bergaskolan. I ett nära samarbete med skolledningen framför vi föräldrarnas synpunkter, önskemål och krav. Vi har hittills bidragit ekonomiskt till bland annat resor och aktiviteter som förgyller skoldagarna. Andra bidrag från föreningen är glass till alla elever den första skoldagen på höstterminen och rosor till avgångsklasserna vid skolavslutning på våren.

Styrelsen

Styrelsens ledamöter finns på hemsidan och i skolkatalogen. Alla föräldrar och elever är välkomna att kontakta oss med önskemål. Föräldrar som är intresserade av att arbeta i föreningen är varmt välkomna att kontakta någon av oss i styrelsen.

Klassombud

Varje klass väljer minst två föräldrarepresentanter som är klassens ombud i föreningen. Klassombud träffas, tillsammans med styrelsen, både på höstterminen och på vårterminen för att diskutera läget i skolan. Någon eller några från skolledningen samt en eller flera lärarrepresentant deltar i dessa möten. Klassombuden ersätter inte klassföräldrarna som har en annan funktion som exempelvis att organisera olika aktiviteter i den enskilda klassen.

Medlemskap

Medlem i föreningen blir man genom att betala in årsavgiften på 100 kronor per familj till Postgironummer: 497 468-9. Inbetalningskort medföljer ett kommande utskick. Frivilliga bidrag mottages tacksamt på samma inbetalningskort.

Bergadagen

Bergadagen arrangeras av föreningen under höstterminen och är en viktig aktivitet för föreningen. Den skapar engagemang och gemenskap i klasserna och ger en god inkomst till föreningen. Varje klass har en egen aktivitet ute på skolgården, t ex loppmarknad, bollkastning, lotteri, brödförsäljning med mera. Intäkterna går till föreningen som senare under året delar ut bidrag till olika aktiviteter i klasserna. Planeringen för Bergadagen sker på klassombudsmöten under höstterminen.

Se Berga föräldraförenings hemsida