Trygghetsarbete

För att öka tryggheten på Bergaskolan arbetar all personal evidensbaserat enligt arbetssättet IBIS. Det finns även en tydlig rutin vid händelse av kränkning och diskriminering.

Trygghetsarbete enligt IBIS

Bergaskolan arbetar med IBIS (inkluderande beteendestöd i skolan) som är ett skolövergripande program. Alla elever och anställda deltar i arbetet kring IBIS i syfte att utveckla en positiv skolkultur som stärker elevens skolprestationer och sociala färdigheter samt förbygga och hantera utmanande beteende.

Forskning visar att positiva förväntningar bidrar till ökade förutsättningar för att elever ska bli motiverade till skolarbete. Därmed ökar även förutsättningarna för elever att nå utbildningens mål.

För att skapa de bästa förutsättningar för att ge alla elever en lyckad och trygg skolgång krävs att vi alla samarbetar och har höga förväntningar på oss själva i den roll vi har – elev, vårdnadshavare och personal.

Så arbetar Bergaskolan när diskriminering och kränkning inträffar

När någon ur personal får kännedom om en kränkning eller diskriminering mot elev görs en intern anmälan som når rektor samt en av rektor utsedd ansvarig utredare. Under utredningen får alla berörda berätta sin version och vårdnadshavare kontaktas. Uppföljning sker med samtliga inblandade och åtgärder vidtas efter behov. All utredning, åtgärder och dokumentation sker i ett gemensamt och skyddat digitalt system.

Uppdaterad: